donderdag 27 februari 2014

Jo en leven

Leven en laten leven...spreken is zilver,zwijgen is goud...

Zo maar even een paar spreekwoorden en gezegdes uit onze Nederlandse taal. Hoe zijn ze erin gekomen? Door de universele ervaringen van de mens door tientallen,zelfs honderden jaren heen.
Waarom zijn ze niet verdwenen? Door de werkelijke kern die zich erin ophoudt.

Er is een waarheid en er is een werkelijkheid. De waarheid is over het algemeen genomen de perceptie van een persoon en vaak gekleurd met eigen emotie en ervaringen. De werkelijkheid is de daadwerkelijke gang van zaken. Op de een of andere manier probeert een mens de waarheid uit te dragen als een werkelijkheid. Op het moment dat je dit in je eentje beleeft...geen enkel probleem! Zodra je monoloog een dialoog wordt en de ander er een andere waarheid op na houdt...wordt het spannend.

Op dit punt wil ik graag het gezegde "leven en laten leven" naar voren halen. Niets is zo fijn als een mening uiten en die beaamt krijgen door de mensen direct om je heen. Dit geeft een gevoel van veiligheid,je geborgen voelen,samen sterk zijn,een bevestiging van je keuze en van jezelf. Meer zielen,meer vreugde...mits met dezelfde gedachtengang! Tot er een persoon opstaat en punten van de werkelijkheid benoemt,wat niet compleet strookt met de waarheid van een individu of groep...irritatie,boos,dwang voelen om de ander van de waarheid te overtuigen of zin om er bij weg te lopen...Voordat je het weet zijn er 2 kampen,vuurwerk!

Haak ik even in op "Spreken is zilver,zwijgen is goud". Hoe fijn is het om meteen te reageren op iets wat je hoort of ziet,zeker als je weet hoe de ander het beter kan hebben en zich beter kan voelen door jouw waarheid in te zien?Redenen,motivatie,argumentatie...de hele rattaplan wordt open getrokken.
Door te zwijgen is er ruimte om na te denken,zelf tot ideeen te komen en je te distantieren van hetgeen wat er gebeurt wat niet past binnen jouw waarheid.

Tegenwoordig is het geschreven woord belangrijker aan het worden dan het gesproken woord.
Contacten worden onderhouden middels Facebook,instagram,blogs,whatsapp,sms,mail,etc. Prima,op deze manier houd je lijntjes warm en open,vind je groepen die bij je passen,die kunnen motiveren en oppeppen. Het nadeel hiervan is dat het geschreven woord niet gepaard gaat met nonverbale lichaamssignalen,iets wat wij nodig hebben als kuddedieren zijnde om de communicatie volledig te begrijpen. De toon van de woorden ontbreekt en de setting waarin het geschreven wordt is onbekend. Een boel redenen waardoor misinterpretatie vrij snel kan ontstaan...en live-communiceren is soms al zooooo lastig, laat staan de platte comunicatie van beeldscherm naar beeldscherm!

Op mijn bord in het toilet heb ik een eigen gezegde..."Irriteren is een keuze" Wat maakt dat iets mij irriteert? Is het zilver genoeg om te spreken of is de overkoepelende situatie zo goud voor mij om te zwijgen? De werkelijkheid is niet mooi,het bevat mooie elementen. Leef en laten leven...Jij leeft niet mijn waarheid en ik niet de jouwe..we delen een werkelijkheid,laten we de mooie elementen groots maken!

Jo

1 opmerking:

  1. Hoi Jolanda,
    Leuk om je hier ook te vinden op blogspot! Ik wist niet dat je een blog had, maar ik weet natuurlijk sowieso niet heel veel over je ;) Ik weet alleen dat je opmerkingen op het forum me aanspreken!

    Heb al ontdekt dat je dochter ook blogt, gaaf zeg!
    Een paar goeie moppen kan ik zeker gebruiken op z'n tijd!

    See you around ;)

    BeantwoordenVerwijderen