vrijdag 7 februari 2014

Jo en ringen

Het borrelt en bruist en gonst al weken...en vandaag is het zover. De officiele start van de Olympische Winterspelen 2014 in Sotsji...Sochi...Sotchi...Sotschji! In ieder geval een van deze vier schrijfwijzen. Er is geen eenduidige manier om deze plaatsnaam te schrijven...is ook moeluk,moeiloek,melluk,moeilijk...dat snap ik als geen ander ;)

Vanavond wordt er groots uitgepakt:De officiele opening! Beetje jammer voor de snowboarders die gisteren al begonnen waren...voelt nogal als een valse start. Het lezen van een kalender heeft nog wat oefening nodig bij de organisatie/teams?

De gehele wereld zal de oogjes gericht hebben op dit sportspektakel-supreme. Het hoogst haalbare en eervolle sportevenement wat een (top)sporter kan bereiken. Weinige mensen die het überhaupt halen,de eer van je land te mogen vertegenwoordigen. Een ervaring op te doen die weinigen met je delen. Sport verbroedert en brengt mensen samen...of wacht...sommige sporters spelen verstoppertje door zij- en achteringangen te gebruiken om interviews te kunnen voorkomen. En die opening? Nee, daar lopen ze niet in mee..ze gaan de volgende dag sporten en dat is niet goed voor de concentratie.

Ik zie wat overeenkomsten met de vorige Winterspelen. Toen vond ik  het helemaal dieptriest...er was geen sporter te vinden die de Nederlandse vlag wilde dragen tijdens de officiele opening. De helft van alle sporters waren niet aanwezig: "Het zou ten koste gaan van de concentratie"...en het zijn wel topsporters! De concentratie en het Holland Huis gaan weer wel goed samen op de een of andere manier...opvallend puntje.

Een ander opvallend puntje was het behalen van de zeer gewilde en op waarde geschatte Olympische plakken: Brons-Zilver-Goud. Dat je tot deze hoogte komt,dat je de plak mag ontvangen de door  jouw geleverde prestaties...hoe bijzonder zal dat zijn? Niet...De een na de ander kwam zwaar teleurgesteld in beeld met de behaalde plakken. "Ja, maar het is een zilveren en ik wou een gouden..."
Tranen wellen op in de ogen en ze hebben even een momentje voor zichzelf nodig om deze teleurstelling te kunnen verwerken. Dat is goed, dan kan heb ik even de tijd om de logica te zoeken...je wint een Olympische medaille, de bekroning op je sportloopbaan en je bent...teleurgesteld?

Zie ik een jong kind voor me met de armen gekruisd voor de borst,de ogen zwart en donker en de voeten stampen hard op de grond "Ik vin da nie leuheuk, Ik wil DIE en ik wil die NUHUUUUU omdat IK dat wil!!!" Ja...met jou duizenden anderen en nee je bent geen 4 meer en ja je bent een professional...gedraag je als een. De wereld is groter dan jouw ego...echt!

In die hele grote wereld leven een heleboel ego's. Daar heb je hele mooie exemplaren van en hele lelijke. Daar valt goed mee te leven en mee om te gaan. Totdat een heel lelijk ego de macht krijgt en mensen kan aansturen. Vaak zijn deze lelijke ego's geraffineerd slim en weten ze lichaam en/of geest te breken van een ander...vaak beide tegelijk. Ze weten geraffineerd slim hun eigen wil op te leggen bij een ander en het leuk te maken voor zichzelf. Het inlevingsvermogen is nihil. Persoonlijk en landelijk gewin boven alles! En doet een land niet wat ik wil? Simpel,zetten we de handel stop...lange vinger! Lekker geen centjes meer van ons! En we hebben ook bommen...dan ben je naast platzak, ook gewoon plat.

Op deze idyllische plek gaan we samen verbroederen...of liever gezegd,doe dat maar niet,dat verbroederen...stel je voor dat je voor homo of lesbienne wordt aangezien!! Dan is je leven niet zeker daar...alle kleuren van de Olympische Ringen zullen dan terug te vinden zijn op je strak afgetrainde sportlichaam.

De goden op de berg Olympus zullen "met grote trots" ons mieregeneuzel gade slaan.
Alhoewel....diepzuchtend en een geirriteerde "T-t-t-t-t-t-t-t-t-t-t" kan ook.
Vroegah...wreven ze zich in met olijfolie en sporten ze poedeltje naakt. Om de esthetiek van de sport en het lichaam te tonen. Men ging voor eer en prestatie. Nu volgens mij voor geldelijk gewin en verheerlijking van het eigen ego. Zit toch een verschilletje in...

Ik hoop dat deze Spelen in het teken zullen staan van authentiek eer en van oprechte prestaties, in de breedste zin van het woord. Dat gaat er leuk uitzien...ons schaatsteam glibberend in de olijfolie poedeltjenaakt de bochten door...daar heb je pas concentratie voor nodig ;)

Fijn weekend,fijne Spelen!

Jo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten